Trafo Gallery představuje obsáhlou výstavu děl fotografky Alžběty Jungrové s názvem EXIT. Expozici šesti různorodých souborů doplňuje dvojjazyčná výpravná publikace. Vernisáž a křest knihy proběhne ve čtvrtek 23. ledna 2020 od 19.00. Více informací na www.trafogallery.cz.
Alžběta Jungrová, bývalá reportérka, která fotografovala konflikty i místa, kam se nikdo nechtěl vydat, prezentuje na aktuální výstavě EXIT svou volnou tvorbu z posledních pěti let. Právě odchod od reportážní fotografie k volné tvorbě a hledání vlastního světa je jedním z mnoha „východů“, které na výstavě může divák najít. Dalším je vyrovnávání se s pomíjivostí tohoto světa a s definitivní dospělostí. Své pocity vizualizuje Jungrová prostřednictvím postav žen, ať již reálných s vlastními pohnutými osudy, nebo jen abstraktních ženských těl.
Kurátorka: Alena Ochepovsky Bartková.
Šest cyklů vystavených v prostoru Trafo Gallery ukazuje všestrannost a obrovskou imaginaci Jungrové. Kromě klasické fotografie se zde objevuje i video, umělecká fotografie, fotografická koláž nebo propojení fotografie a malby.
Klasickou dokumentární fotografii, na které Jungrová vyrostla, zastupuje cyklus fotografií „Vězeňkyně“. Zachycuje příběhy žen, které se často ocitly až na samotné hranici lidskosti. „Je to pro mne nesmírně zajímavé téma“, vysvětluje Alžběta Jungrová. „Svým způsobem stále hledám, kde jsou naše hranice a kam až jsme schopni zajít. Když jsem jezdila po světě, uvědomila jsem si, že člověk vydrží všechno. Co jsme schopni snést je vlastně neuvěřitelné. “
Lehce dokumentární nádech mají ale i fotografie ze zákulisí burlesky, které vznikají již 7 let. Fotografka sledovala její vývoj a vzestup od vystupování ve velmi skromných podmínkách v zakouřených barech až po představení na jevištích velkých divadel s velkolepou výpravou. Proměňovaly se kostýmy, make-up, choreografie i charakter celé show. Burleska je jedinečná, tajemná, v průběhu času mizející a znovu se objevující. Fascinující směsice dob minulých i současných, propojení historických prvků a moderní reality. Skrze vizuálně bohaté prostředí odhaluje Jungrová krásu i křehkost žen, ale také jejich obrovskou sílu.
Na téma křehkosti a ženskosti navazuje i cyklus velkých černobílých fotografií „In the mood for Love“, které jsou velmi osobní výpovědí o lásce a emocích. Další soubory již překračují hranice samotné fotografie, ovšem každý jiným specifickým způsobem. Divácky vděčné jsou „Stírací losy“, které původně vznikly pro výstavu ve White Pearl Gallery a na jejichž finální podobě se podíleli sami diváci. Jednotlivé motivy se prolínají v surreálných konstelacích, založených na autorčině specifickém vidění, pracujícím s výrazným kontrastem světla a stínu, ale i principem prostupování a zrcadlení jednotlivých momentů.
Videoprojekce pracuje s podobným principem prolínání jako fotografické koláže, nové médium ale vnáší do příběhů dynamičnost.
Hledání hranice fotografie se nejvýrazněji projevuje na obrazech, které vznikaly ve spolupráci s Martinem Krajcem, Jakubem Janovským a Michalem Škapou. „Vše jsme vždy vymýšleli společně, a právě tu možnost kooperace a konfrontace s jiným umělcem považuji za skvělou. Každý používá jiné techniky, jinak nad věcí uvažuje a posouvá dílo,“ říká Alžběta. Kombinace fotografie tištěné na plátno a malby přináší zcela nový pohled nejen na téma ženy a ženskosti, ale také na celou tvorbu Alžběty Jungrové.
K výstavě vychází publikace v grafickém provedení Adama Uchytila, která obsahuje fotografie vystavených děl. Ty doplňuje obsáhlý rozhovor s autorkou.